On holiday mode

Och oj oj OJ vad gött det är!
 
Så, första destinationen på vårt sommarlov är Oaxaca (uttalas WAHAKKA och inte OAKSAKA som min käre mor kallade det när jag skrivit vår färdplan till henne. Can't blame her though...). 
Vilken underbar stad vi hamnat i, jag känner mig lagom färdig med storstadslivet så Oaxaca var alldeles perfekt att starta med. Tydligen är det hit man ska åka om man vill uppleva "riktiga" "typiska" Mexico. En stad, med god mat (bästa till och med, enligt alla mexikanare jag träffat) lagom höga, otroligt färgglada hus och härliga små plazas som omringas av kullerstensgator kantade med mysiga barer och restauranger. Runt staden sträcker sig ett otroligt häftigt landskap av bergstoppar och agaveodlingar. Finfint kan jag tala om! 
 
Dagen till ära blev det heldagsutflykt. Busstur med 5 stopp står på schemat och första anhalten var världens största (i diameter) träd och därefter Mitla-ruinerna. I skrivande stund sitter vi i bussen på väg från vårt tredje stopp som var, Hielo el Agua, på väg mot lunch. Klockan är alltså 16.06 och vi ska äta lunch nu.... lita aldrig på något i det här landet som angår både mexikanare och tid säger jag bara... (speciellt om det gäller mat!!) Jaja den som väntar på något gott! 
I alla fall, Hielo el Agua som egentligen var anledningen till att vi tog den här turen, är... ja jag vet faktiskt inte vad de kallar det nu när jag tänker efter... men någon kallar det pooler, någon kallar det vattenfall... Något särskilt vattenfall såg vi ju inte riktigt men häftigt var det i alla fall och jag tror jag låter bilderna ta det därifrån. Tyvärr får de flesta bilderna från idag vänta tills jag lyckas få ström i datorn.. fram tills dess får mobilbilder från olika härliga stunder hittills duga. 
Imorgon åker vi vidare till Chiapas för ytterligare några dagars inlandsäventyr innan kusten och karibiska havet kallar.
 




 

Kommentera här: